Hoogspanningstest op spoorvoertuigen

Het testen van railvoertuigen kan een zeer spannende aangelegenheid zijn. Spannend, want de testspanning kan oplopen tot 30 kV! En natuurlijk ook met een hoge teststroom. Daarom zijn hoogspanningsbronnen met een hoog vermogen nodig voor de isolatietest van railvoertuigen.

Maar ook het ontwerp van de hoogspanningstester is vrij ongewoon in vergelijking met de normale laboratoriumopstelling. Wie wil er nu direct naast een 30 kV-systeem staan?

Om deze voor de hand liggende reden, en vaak ook om redenen van ruimtelijke beperkingen, is een split-apparaat het ideale ontwerp voor dergelijke toepassingen.

De volgende video laat op indrukwekkende wijze zien hoe een hoogspanningstest op railvoertuigen eruit kan zien.

Het testapparaat is verdeeld in twee eenheden. Het apparaat op de voorgrond bevat de volledige besturingselektronica inclusief de spanningsregeling van de hoogspanningstransformator. Het apparaat erachter bestaat uit de eigenlijke hoogspanningstransformator – aangevuld met een kabelwikkeltrommel en een uitschuifbare telescoopzuil. Door middel van deze telescopische kolom wordt de hoogspanningstestkabel naar het dak van het railvoertuig gehesen, waar hij vervolgens aan de stroomafnemer wordt vastgeklemd. De tegenoverliggende pool is het gehele chassis van het railvoertuig.