Veiligheidstesten zijn verplicht en maken deel uit van elke eindcontrole van uw elektrisch product.
Leer de belangrijkste feiten over de veiligheidstest van de aardedinsmeting (PE-Protective Earth).

We leggen de WAAROM?, WAAR?, HOE? en ook de WAAROM NIET!

Waarom?

De beschermingsgeleider (aarding( is de centrale beschermingsmaatregel om de elektrische veiligheid te garanderen. Hij zorgt ervoor dat in geval van een defect geen gevaarlijke spanning op de behuizing van de apparatuur aanwezig is. Want als dit toch gebeurt, kan er bij aanraking van de behuizing een gevaarlijke stroom door de gebruiker lopen!

De beschermingsgeleider moet daarom op zijn minst het gevaar voor personen verminderen en in het beste geval zelfs volledig uitsluiten.

Maar deze meting moet natuurlijk correct worden uitgevoerd en dat moet u bewijzen en documenteren in een test voor de levering van uw elektrisch product.

De beschermingsgeleiderweerstandstest is een routinematige test. Dit betekent dat voor elk object dus voor elk elektrisch product dat u op de markt brengt, een aardweerstandstest moet worden uitgevoerd.

Waar?

Het meest kritische defect is een totale kortsluiting tussen een fase en een elektrisch geleidend deel van de behuizing van het apparaat. Als een gebruiker nu de behuizing aanraakt, kan dit leiden tot een elektrische schok. Dit moet worden voorkomen! Hiervoor moeten alle elektrisch geleidende delen van de behuizing veilig worden aangesloten op de centrale beschermingsgeleider.

In het ergste geval moet de beschermingsgeleider een volledige kortsluiting tussen de fase en een geleidend deel van de behuizing naar de aarde kunnen ontladen. De zeer hoge kortsluitstroom zal aanwezig zijn bij een defect en blijft aanwezig tot een zekering doorslaat en de apparatuur spanningsvrij is.

Gedurende deze tijd mag er op geen enkel deel van de behuizing een te hoge aanraakspanning worden opgewekt. Dit kan echter gebeuren als de weerstand van de beschermingsgeleider te hoog is.

Daarom moeten alle interne en externe aardgeleiderverbindingen worden gecontroleerd op een correcte werking. Dit gebeurt ofwel door het handmatig scannen van de onderdelen van de behuizing met behulp van een testsonde. Of, als alle afzonderlijke behuizingsonderdelen met behulp van testsnoeren met het testapparaat zijn verbonden, volledig geautomatiseerd.

Hoe?

Om de hoge stroombelasting van de beschermingsgeleider zo realistisch mogelijk te simuleren, wordt de test van de beschermingsgeleider met een hoge teststroom uitgevoerd, deze stroom is doorgaans 10A of 25A, maar voor typetesten kan dit zelfs 75 of 100A zijn.

De beoordeling van de test is de ohmse weerstand. Deze mag niet te hoog zijn, omdat anders de contactspanning op de apparatuur in geval van schade te hoog is.

De bovengrens van de aarding kan van product tot product en in verschillende regio’s/continenten verschillend worden gedefinieerd.
Daarom moet u de testparameters uit de voor het product en de regio geldende norm halen, doorgaans is de maximale waarde bij een PE meting 100 milliOhm.

De aardingsmeting zal worden uitgevoerd met een vierdraadsmeting om de overgangsweerstand en de weerstand van de meetkabels te compenseren.

Testparameterstypische normwaardenSCHLEICH | van standaard naar maatwerk
maximale toelaatbare PE-weerstand100 – 200 – 500 mΩvanaf 0.0001 t/m > 10 Ω
Minimale teststroom vereist10 – 30 A (AC of DC)
200 mA
vanaf 0.1 t/m > 100 A (AC of DC)
maximaal toelaatbare testspanning6/12 V
6 – 24 V
vanaf 6 t/m > 24 V
minimale testtijd1 svanaf 1 s t/m 24 uur

Wanneer niet?

Elektrische producten van beschermingsklasse II hebben een versterkte of dubbele isolatie van de behuizing. De behuizing heeft wel elektrisch geleidende componenten – maar deze kunnen door het ontwerp niet onder spanning staan. Dergelijke producten zijn daarom elektrisch veilig om aan te raken door hun constructie. Ze hebben dus geen beschermingsgeleider nodig. Er is dus geen PE-meting mogelijk of nodig.